Et utvalg av mine oppdragsgivere fra 1985 til 2024
Prosjekter
Her er noen av mine større prosjekter, med de nyeste øverst
Kvalitetssjef for Zegebas digitaliseringsplattform
I perioden 2018-2024 arbeidet jeg i 80 % stilling som QA Manager hos Zegeba med varierte oppgaver innen QA og testing, dokumentasjon (se bildet), kurshold, skjemaproduksjon og internasjonal kundestøtte. Dette ålesundsfirmaet har utviklet noe de fleste bedrifter og organisasjoner trenger: en digitaliseringsplattform basert på digitale skjemaer som kan fylles ut på mobiler og nettbrett ute i felten, og lastes ned til hovedkontoret når man er online. Der kan man da straks få opp kurver og rapporter om de innkommende tallene, noe som sparer masse tid i forhold til vanlige papirskjemaer.
I løpet av de 6 årene jeg arbdiet der har Zegeba utvidet sitt system med funksjoner for workflow og integrering, og dette brukes innen mange bransjer; fra skips- og oljefirmaer, fiskeri- og maskinbedrifter til Strømmestiftelsen og Unesco, og da til oppgaver som overvåking, vedlikehold, spørreundersøkelser, testing og så videre. Kontakt meg eller Zegeba direkte hvis du ønsker mer informasjon om denne allsidige plattformen. (23.10.18, oppd. 31.9.24)
Fra 2015 til nå har jeg vært ansvarlig for den norske versjonen av det prisvinnende adresseringssystemet what3words. London-firmaet what3words har funnet opp en måte å gi hver 3×3 m² firkant på hele jordkloden sitt eget navn sammensatt av 3 vanlige ord. For eksempel: index.home.raft. Systemet gir folk i grisgrendte områder en fast adresse, det merker brønner i ørkenen og indikerer innganger til store bygninger i store byer. Jeg har vært Language Group Coordinator for det norske teamet, og har hatt lingvistisk ansvar for å fastsette språkstil og sjekke nærmere 30 tusen ord som skal brukes i de norske navnene. Et stedsnavn som tabell.stol.hurtig er lett å formidle til f.eks. et redningsteam hvis man har gått seg bort i fjellet, og det angir ens nøyaktige plassering. Den norske termonoligilisten ble ferdig i 2017 men jeg er fremdeles aktiv med å oversette appen deres til norsk – den får stadig flere nyttige og brukervennlige funksjoner (1.12.17, oppd. 27.5.22)
Jeg har trofast sunget i byens operakor i 30 år og har vært en del involvert i PR og design for koret oppgjennom årene. Til korets egenproduksjon Disneys Magiske Verden i 2018 laget jeg en 1 minutts videoteaser basert på tidligere opptak av denne forestillingen. Teaseren ble laget for spredning på sosiale medier, særlig Facebook og Instagram. Jeg valgte å prøve ut Adobes enkleste verktøy for videoproduksjon: Adobe Spark. Det er en nettprogram som er enkelt å lære seg, med noen pene maler, men det har mange begrensninger. Blant annet må man bruke samme lydspor gjennom hele videoen. Siden jeg ville ha små eksempler fra flere sanger måtte jeg lage et sammensatt lydspor i en annen redigerer og bruke det som lydbakgrunn.
Teaseren ble først lagt ut som et vanlig innlegg på korets Facebook-side, der den på 24 timer nådde 1300 mennesker og ble sett av 650. Jeg bidro også med design til lysbildene som ble vist på sceneveggen. Et artig oppdrag! (4.09.18, oppd. 27.5.22)
I november 2017 offentliggjorde Elisabeth i Heyerdahl Refsum AS spørreundersøkelsen Incoming 2017 med Virke, Innovasjon Norge, Fjord Norway, Opplev Trøndelag, Nord-Norsk Reiseliv og HANEN som oppdragsggivere. Som underleverandør programmerte jeg den kvantitative delen av undersøkelsen i SurveyMonkey med 15 hovedtemaer og til sammen 273 spørsmål. Disse resultatene bearbeidet jeg i en Excel arbeidsbok med 61 individuelle regneark. Jeg laget tabeller og figurer, og var med på å produsere rapport og PowerPoint-presentasjon. Årets tall ble sammenlignet med vår forrige undersøkelse Incoming 2013, og ga interessante resultater om den gode reiselivsutviklingen gjennomdisse 4 årene. Så vidt man vet er det ingen andre land i verden som har foretatt tilsvarende undersøkelser. (17.11.17)
Til Aalesund Operakors Operagalla! i oktober 2017 lagde jeg plakater, annonser, pressemeldinger osv., i tillegg til lysbilder med vakre motiver som bakgrunn for sangene fra ulike operaer. Jeg laget også korte tekster som forklarte hver sang, og som ble vist i bakgrunnen i det sangen begynte. Så vidt vi vet er det første gang i operahistorien at en slik presentasjonstype er blitt brukt, og tekstene ble meget godt mottatt av publikum. Lysbilder og animert forfilm ble produsert i PowerPoint, plakat og annonser i Illustrator og Photoshop. Jeg har også opprettet en YouTube-kanal for å vise opptredener av koret, med videoer redigert i Movie Maker. Se forfilmen her; den ble også brukt som cover-film øverst på korets Facebook-side. Og ja, jeg fikk såvidt tid til å synge i forestillingen, også. (1.11.17)
Amy Berg (1917-2000) var en malerinne fra Ålesund som levde et langt liv i kunstens tjeneste, i mange land. Hun var en venn av min familie, og jeg har i 2017 hatt stor glede av å lage en nettside som presenterer noen av hennes vakre arbeider. Jeg har også noen malerier til salgs på vegne av hennes sønner i USA, og markedsfører disse i sosiale medier. Nettsiden er laget i WordPress. Les mer om hennes liv på nettsiden! (15.09.17)
World Wings International er en veldedig organisasjon som drives av tidligere kabinpersonale hos flyselskapet Pan Am. Våren 2017 ønsket styret å finne ut hva 2000 medlemmer mener om ulike emner og mulige endringer i driften fremover, og Heyerdahl Refsum AS laget en spørreundersøkelse basert på deres behov. På oppdrag fra dem programmerte jeg 25 spørsmål i SurveyMonkey og presenterte resultatene som kake- og stolpediagrammer i en 41 siders PowerPoint-rapport. Leveransen besto også av en dokument med 1400 kommentarer fra de som svarte. Dette var det største antall respondenter vi har laget undersøkelse for, og styret i WWI uttrykte stor tilfredshet med arbeidet som har gitt dem en kvantitativt grunnlag de kan basere sine avgjørelser på. (1.9.17)
Artikkel om SKAMs globale spredning på sosiale medier
NRKs TV- og nettserie fra Hartvig Nissens skole i Oslo er ikke bare populær i Norge og Norden. I løpet av høstsesongen 2016 fikk serien millioner av fans over hele verden, tiltrukket av Skams fotogene tenåringsskuespillere og temaer som LGBT-legninger og mental sykdom. Jeg klarte å finne noen ganske utrolige tall for seriens globale spredning på sosiale medier, ikke minst for mange millioner kinesiske fans! Før denne rapporten var det ikke generelt kjent at serien hadde fått et stort publikum utenfor Skandinavia, og NRK har uttrykt sin takknemlighet for at jeg gjorde dem oppmerksom på dette. Under arbeidet med rapporten skulle jeg få god bruk for mine kunnskaper som språknerd, enten det gjaldt å skjønne noenlunde hva trendende russiske og latinamerikanske SKAM-tweeter handlet om eller forstå seerstatistikker i det egenartede kinesiske tallsystemet. Se min rapport her. Her er den engelske versjonen. Disse artiklene har nærmere 4 tusen visninger på bloggstedet Medium, blant annet ledet dit fra lenker jeg har lagt inn på Wikipedia. (1.1.17)
Jeg hadde i 2016 et vikariat som markedskoordinator hos Utvalgte Spisesteder, en kjede med 18 spisesteder i Sør-Norge. Jeg laget innhold til produktkatalog, roll ups, beachflagg, nettsider, Facebook-side, brosjyrer m.m. som en grafisk bedrift så designet og produserte. I tillegg var jeg teknisk bindeledd mellom bedriftene og kjedens dataleverandører og jeg hjalp til med å arrangere bedriftskonferanser. Fotografiet her viser kjedens stand på Reiselivsmessen i januar 2016. Fra venstre: Magny Strand, Elisabeth Heyerdahl Refsum, Per Lauritz Lien og meg. (1.9.16)
Som medlem i Aalesund Operakors PR-komité laget jeg plakater, annonser, pressemeldinger, innlegg på Facebook, konsertprogram, billetter(!), slides til bruk på scenen, promofilm og radiointervjuer til korets sceneshow Disneys Magiske Verden, oppført i 2015 og 2016. Se videoen jeg laget for å promotere forestillingen her. (1.4.16)
Incoming 2013 er én av flere undersøkelser Heyerdahl Refsum AS har laget for viktige aktører i den norske reiselivsbransjen. Denne gjaldt incomingoperatører – de bedriftene som selger norgesreiser til utenlandske turister, og oppdragsgivere var Innovasjon Norge, Virke, NCE Tourism Fjord Norway og Nord-Norsk Reiseliv AS. Som underleverandør programmerte jeg undersøkelsen i SurveyMonkey. Bildet viser en presentasjon av undersøkelsen på Reiselivskunnskap.no. Denne undersøkelsen ble fire år etter fulgt opp med Incoming 2017 (se lenger oppe på denne siden), der resultatene fra 2017 kunne sammenlignes med de fra 2013. (1.11.13)
Stemmen fra Norge – NRKBetas artikkel om mine terrortweets
I Twitters storhetstid fulgte jeg som @TheEliselise med på internasjonale nyheter samt sender ut bilder og nyheter fra Norge på engelsk. Høsten 2011 fant NRK Beta ut at jeg var den i verden som sendte flest meldinger om terroren 22. juli, og de skrev en artikkel om spredningen av mine poster i de forferdelige døgnene. Det meste av det jeg sendte ut var engelske oversettelser av norske tweets. Se artikkelen her. (6.9.11)
I perioden 1996-2011 utarbeidet jeg dokumenter for diverse BIT-prosjekter (Bransjeintegrert IT) hos Innovasjon Norge. Jeg laget eller redigerte spesifikasjoner, presentasjoner, avtaler på norsk og engelsk, i Word og PowerPoint. Dette var en flott mulighet for meg til å følge med på IT-utvikling og standardisering i bransjer som bl.a. møbel, bygg, reiseliv. (1.6.11)
I januar 1991 begynte jeg som én av de to første norske lokalisererne hos Microsoft, og jobbet med oversetting og tilpasning til norske forhold. På den tiden holdt Windows 3.1, Word og Excel på å ta over PC-verdenen, og den irske avdelingen vokste raskt etterhvert som det ble behov for å lage programversjoner på stadig nye språk. Jeg ble så forfremmet til Assistant Project Manager for lokaliseringen av det som etterhvert skulle bli Outlook. Bildet viser en eske som jeg oversatte. Dette produktet ble ikke sluppet på markedet siden IBMs operativsystem OS/2 raskt måtte gi tapt for Windows. (1.6.92)
Dokumentasjon og support for Nortech Management
I 1987-1989 arbeidet jeg for et lite telekommunikasjonsfirma i Oslo som blant annet solgte systemer for teleks i PC-nettverk. Jeg begynte med å skrive brukerhåndbok og drev etterhvert med både feiloppretting, installasjon og opplæring ute hos kunder innen bank, forsikring og rederier langs kysten. Her på bildet står girl geek’en på stand på en softwaremesse ca. 1988 og selger teleks. Det var tider! (1.11.89)
Jeg tar også mange mindre oppdrag, som å fikse formateringen i et løpsk Word-dokument, lage et sammensatt pdf-dokument med innholdsregister, finne feilen i et regneark eller tilpasse butikkdataen når jeg stikker innom kiosken på hjørnet…